Zwrot zatrzymanego prawa jazdy
I. Treść urzędowa:
Zwrot zatrzymanego prawa jazdy
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w urzędzie)
Załączniki:
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.
Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
Wniosek o wymianę prawa jazdy można złożyć po zakończeniu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Jeżeli zatrzymane prawo jazdy straciło ważność, w celu zwrotu prawa jazdy należy złożyć dokumenty jak w przypadku wymiany prawa jazdy i wówczas termin załatwienia sprawy wydłuża się o czas produkcji dokumentu.
Przystąpienie do egzaminu kontrolnego sprawdzającego kwalifikacje w przypadku zatrzymania prawa jazdy lub cofnięcia uprawnień wymaga złożenia wniosku o uzyskanie profilu kandydata na kierowcę.
W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór prawa jazdy), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa).
Opłatę skarbową w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, złożoną w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (w przypadku osoby fizycznej) lub ze względu na siedzibę (w przypadku osoby prawnej) mocodawcy.
III. Opłaty:
Opłata administracyjna: brak.
Opłata skarbowa: brak.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Zwrot lub odmowa zwrotu zatrzymanego prawa jazdy albo przywrócenia cofniętego uprawnienia następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Niezwłocznie po złożeniu wymaganych dokumentów, jeżeli orzeczony zakaz trwał do 12 m-cy i prawo jazdy nie straciło ważności.
Jeżeli cofnięcie uprawnień w związku z orzeczonym zakazem lub zatrzymanie prawa jazdy trwało powyżej 12 m-cy, zwrot prawa jazdy następuje po zaliczeniu egzaminu kontrolnego, sprawdzającego kwalifikacje (nie dotyczy to zatrzymania w związku z nieprzedłożeniem w odpowiednim terminie orzeczenia lekarskiego lub psychologicznego).
V. Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.